Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Keutamaan Bangun Pagi


Keutamaan bangun pagi

1-Ciri golongan bertaqwa.
“Sesungguhnya orang bertaqwa berada di dalam taman-taman (syurga) dan mata air. Mereka mengambil apa yang diberikan Tuhan kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu (di dunia) adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam. Dan pada akhir malam (sebelum fajar), mereka memohon ampun (kepada Allah)”. {Az-Zariyat:15-18}

2-Beroleh keberkatan.
Dalam sebuah hadith, Rasulullah mengucapkan doa antara lain seperti berikut:
“Ya Allah, berkatilah umatku di saat mereka bangun pagi”. (Abu Daud)

Adalah satu kerugian bagi orang yang membiasakan dirinya tidur hingga siang hari (dhuha). Mentari telah lama terbit, dia masih berselimut, kemudian setelah dia bangun, dia melihat orang-orang lain sudah sibuk mencari nafkah atau sedang berjerih payah mencari bekalan akhirat.

3-Pembahagian rezeki.
Sebuah hadith dari Fatimah binti Muhammad mengatakan:
Pada suatu pagi, Rasulullah s.a.w melewati di hadapanku dalam keadaan aku sedang berbaring. Lalu baginda membangunkan aku lalu berkata: “Hai anakku, bangun, saksikanlah rezeki Tuhanmu dan janganlah engkau menjadi orang yang lengah kerana Allah membahagikan rezeki kepada manusia di waktu fajar mulai menyinsing hingga matahari terbit”. (Al-Baihaqi)

4-Meningkatkan darjat di sisi Allah.
“Dan pada sebahagian malam, sembahyang tahajudlah kamu sebagai satu ibadah tambahan bagimu. Mudah-mudahan Tuhanmu mengangkatmu ke tempat terpuji”. {Al-Israa:79}

5-Mendapat keampunan dan cinta Allah.
Rasulullah s.a.w bersabda: “Pada setiap malam, Rabb kita turun ke langit dunia ketika bersisa sepertiga malam yang akhir. Maka Allah berfirman: “Barangsiapa berdoa kepada Ku, pasti akan Ku kabulkan, dan barangsiapa memohon kepada Ku, pasti Ku beri, dan barangsiapa memohon ampun kepada Ku, pasti akan Ku ampuni”. (HR Malik, Bukhari, Muslim, Tirmidzi)

Di dalam buku Mahabbatullah (mencintai Allah), Imam Ibnu Qayyim menyatakan peringkat-peringkat menuju wahana (perantaraan/medium) cinta Allah. Salah satu caranya adalah menyendiri bersama Allah ketika Dia turun ke dunia. Itulah saat yang berharga bagi seorang hamba untuk mendekatkan diri pada Nya dengan melaksanakan solat malam agar mendapatkan cinta Allah. Kata Imam Nawawi, “Pada hadith itu menunjukkan, berpanjangan waktu rahmat dan belas yang sempurna daripada Allah s.w.t sehingga cerah fajar”.

6-Ibadah ahli syurga.
Firman Allah dlm As-Sajjadah: 16 yg bermaksud:
“Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya dan mereka berdoa kepada Tuhan mereka dengan rasa takut dan mengharap. Bahkan mereka menafkahkan sebahagian daripada rezeki yang Kami berikan kepada mereka”.

“Wahai manusia! Kamu tebarkanlah salam, berjamulah makan, hubungkanlah silaturrahim, dan kerjakanlah sembahyang waktu malam di kala manusia sedang tidur, nescaya kamu akan masuk syurga dengan selamat”. (HR Tirmidzi)

7-Keteladanan Salafussoleh.
Ibnul Qayyim Al-Jauzy melakukan solat malam, dilanjutkan dengan solat subuh dan kemudian dilanjutkan dengan solat dhuha, setelah itu barulah beliau melakukan aktiviti-aktiviti yang lain. Lalu beliau berkata,”jika hal ini aku tidak lakukan, maka sungguh sangat berat”.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya,”Rasulullah s.a.w bersabda: “Syaitan itu memberikan ikatan pada hujung kepala sebanyak 3 ikatan, jikalau manusia itu tidur. Ia membuat ketentuan pada setiap ikatan itu dengan kata-kata yang berbunyi, "engkau memperoleh malam yang panjang, maka tidurlah terus!” Jikalau manusia itu bangun lalu berzikir pada Allah maka terurailah sebuah ikatan dari dirinya, selanjutnya jikalau dia terus berwudhuk, lalu terurai pulalah ikatan satunya lagi dan seterusnya jikalau dia bersolat, maka terurailah ikatan seluruhnya sehingga di awal pagi dia telah menjadi bersemangat serta berhati gembira. Tetapi jikalau tidak sebagaimana disebutkan di atas, maka dia di awal pagi menjadi orang yang berhati buruk serta pemalas”. (Muttafaqun ‘alaih)

Petua Tidur Rasulullah s.a.w:
1-Sebelum dan selepas tidur baca doa
2-Jangan tidur menghadapkan kaki ke arah kiblat
3-Membaca tasbih Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x, Allahuakbar 33x.
4-Membaca 4 Qul dan tiup ke seluruh badan
5-Niat untuk bangun tahajjud
6-Ambil wudhu sebelum tidur dan solat taubat 2 rakaat
7-Maafkan kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang-piutang sebelum tidur
8-Tidur cara Rasulullah s.a.w dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

Bagaimana mudah untuk bangun pagi?
1-Makan malam yang sedikit sekadar mengalas perut supaya tidak lapar
2-Jangan tinggalkan tidur qailulah di siang hari
3-Meningkatkan rasa cinta kepada Allah, rasa cinta yg sebenar-benarnya.

Istiqamah dalam beribadah di waktu malam itu merupakan anugerah yang Allah berikan kepada kekasih-kekasih-Nya. Bersihkanlah diri dan hati daripada unsur-unsur syirik, baik yang nyata atau yang tersembunyi, dan peliharalah ibadah yang sebelumnya, sesungguhnya seseorang yang berat beban dosanya dair amalan yang dilakukan sebelum tidurnya itu pasti memberatkannya untuk bangkit berkhalwah dengan Allah yang Maha Suci di malam hari.


Wallahu’alam…


Sumber: tarbiyahdiri.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...