Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Siapakah Gaddafi?


Apa yang perlu anda tahu tentang Gaddafi?

My Name Is Gaddafi, Muammar Gaddafi
Oleh : BroHamzah
Saya terfikir, antara hikmah tercetusnya Revolusi Kebangkitan rakyat Arab – Allah SWT telah menunjukan kepada kita watak-watak sebenar pemimpin diktator yang zalim. MasyaAllah, satu per satu dibongkar, didedahkan dan masyarakat dunia sedang menilai suatu hakikat yang terang, nyata dan bersuluh.
“ Kebanyakan diktaktor yang zalim, menindas dan kejam : Mempunyai sejarah kehidupan yang hampir sama,cara kehidupan mereka dan sebagainya. Bak kata orang pattern yang secocok dengan mereka semua.”
Wallahu’alam.

Kolonel Muammar al-Gaddafi, gambar tahun 1971. Beberapa tahun selepas memerintah Libya.
Saya kongsikan dengan anda beberapa perkara yang perlu kita tahu tentang Presiden Libya ini. Sekurang-kurangnya kita mengambil cakna, tahu, dan mengikuti perkembangan terkini pergolakan yang berlaku di dunia Arab.
Beliau menaiki takhta pemerintahan dalam usia yang muda sekitar 27 tahun iaitu pada 1 September 1969. 42 tahun, pemerintahannya yang mencetuskan pelbagai isu kontroversi sehingga rakyat menjadi muak, benci dan mereka mempunyai satu impian sahaja, iaitu menggulingkan presiden yang angkuh ini.

Lambaian tangan seorang diktator – Gambar sekitar Julai 1973
Beliau jelas membelakangkan Islam demi kepentingan politiknya yang kotor, jijik dan merosakan. Rakyat tidak akan pernah lupa bagaimana suatu ketika dahulu Gaddafi pernah menulis sebuah buku yang jelas menghina Islam. Bukunya, Penghapusan Sunnah habis-habisan di Libya telah memberikan satu cadangan yang tidak masuk akal.
Cadangannya : Agar perkataan Qul dalam empat surah iaitu al-Kafirun, al-Ikhlas, al-Falaq dan an-Nas dibuang. Katanya, kerana ia ditujukan kepada Nabi Muhammad, sedangkan baginda telah lama wafat dan ia tidak lagi dilihat bersesuaian dengan tuntutan semasa. Nampak sangat, jahil murakab!
Akibatnya, ramai ulamak yang menentang cadangannya. Lalu mereka ini ditangkap. Bermula dari peristiwa ini, para ulama dilarang menonjolkan diri mereka dengan amalan-amalan sunnat. Contoh seperti tidak boleh berjanggut, berjubah, berkopiah dan sebagainya.
Jika langgar arahan ini, mana-mana pihak akan diheret ke penjara tanpa pembelaan daripada sesiapa pun. Inilah bentuk kezaliman dan penindasan yang secara terang-terangan membelakangkan Islam.

First Lady Libya : Safia Gaddafi
Keluarga Gaddafi – Tak kenal, maka tidak tahu.
Gaddafi mempunyai dua orang Isteri – Fasiha Gaddafi dan Safia Gaddafi . Dan, mempunyai 8 orang anak kandung dan 1 orang anak angkat.

Wajah Gaddafi ketika muda.
Anak beliau, Mohammad (40) – Seorang Jurutera. Anak lelaki daripada Isteri pertama. Seorang yang sangat kaya dengan hasil pengumpulan harta melalui urus niaga telekomunikasi. ( Tiada gambar)

Saadi Gaddafi
Saadi (37) – Bekas pemain bola sepak. Karier awalnya di Serie A, Itali tetapi dipecat kerana gagal dalam ujian dadah.

Hannibal Gaddafi
Hannibal (34) – Punyai sejarah keganasan tersendiri. Pernah ditahan di Geneva pada tahun 2008 kerana menyerang pekerja tempatan, antarabangsa di antara Libya dan Switzerland.
Khamis (30) – Seorang pengawai polis, mengendalikan unit pasukan khas sendiri. Low profile orangnya. Saya cuba cari gambarnya, tapi tiada. (Tiada gambar)

Saif Al-Islam Gaddafi
Saif Al-Islam (39) – Disebut-sebut sebagai penganti Gaddafi. Anak kesayangan Gaddafi. Beliau merupakan anak lelaki sulung bersama Isteri kedua. Pernah keluar dikalayak memberikan penerangan mewakili ayahnya dalam revolusi terkini Libya.


Mutassim Billah bersama dengan seseorang. Anda kenal tak?

Mutassim Billah (36) – Merupakan seorang tentera. Penasihat Keselamatan Kebangsaan Libya dan dilihat sebagai pesaing kepada Saif al-Islam.

Senyuman Aisha Gaddafi
Aisha (32)- Satu-satunya anak perempuan Gaddafi. Beliau adalah seorang peguam dan turut menjadi penguam bela kes hukuman mati bekas Presiden Iraq, Saddam Hussein. Beliau turut meminati bidang pengacaraan dan muzik.


Saif al-Arab Gaddafi
Saif al-Arab (29) – Masih menuntut sebagai seorang pelajar. Pernah disyaki menyeludup senjata api di antara Paris dan Munich pada tahun 2008. Namun pihak berkuasa Jerman kemudian mengugurkan kesnya.
Hannah – anak angkat perempuan. Terbunuh pada usia dua tahun kerana pengeboman Amerika Syarikat di Tripoli pada tahun 1986. ( Tiada Gambar)

Gambar terkini Gaddafi pada 22 Februari 2011 ketika berucap untuk menentang pemberontak habis-habisan. – Katanya, Aku akan mati syahid mempertahankan kuasa ini!.
Keganasan, tindak tanduk dan perilaku ayah – akan dicontohi oleh anak-anak. Dikatakan, bahawa Saif al-Islam Gaddafi menjadi bayangan kepada pemerintah Libya selepas ayahnya. Apa pandangan anda?
Tindakan kejam dan ketidakperikemanusiaan Gaddafi ini mendapat perhatian semua pihak, malah seorang ulamak tersohor dunia iaitu Syeikh Prof Dr Yusof al-Qardawi menyifatkan bahawa Qaddafi ini sangat kejam dan wajib ditamatkan riwayatnya. Malah, kebangkitan rakyat menentangnya adalah sah menurut hukum syarak. Apa kesudahan bagi masa depan Libya? Dan bagaimanakah nasib Gaddafi dan keluarga selepas ini?
Saya yakin, selepas ini banyak lagi kisah hidup, segala kezaliman, penindasan dan penipuan beliau akan terbongkar. Buat pemimpin dunia, jadikan kisah-kisah perjalanan diktator dunia seperti ini sebagai pengajaran dan iktibar buat kalian.
Yang zalim, pastikan akan tumbang!
Itu, kesimpulan saya.

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...