Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Jom Layan Filem Sherlock Holmes II: A Game of Shadows


Sherlock Holmes lakonan Robert Downey, Jr sedang menyiasat satu siri yang seolah-olah tidak berkaitan jenayah di seluruh Eropah. Akan tetapi mereka mempercayai semua yang berlaku ada kaitan dengan Profesor Moriarty lakonan Jared Harris, perancang utama jenayah yang sama pintar dan bijaknya dengan Holmes. Selepas Moriarty mengatur pembunuhan lain, dia racun Irene Adler (Rachel McAdams), bertujuan untuk Holmes membalas dendam akan kematian kekasihnya. Sementara itu, Holmes mengambil Dr Watson lakonan Jude Law dengan Mycroft saudaranya (Stephen Fry) dan juga watak tambahan bagi SH II ini, gipsi bernama Sim (Noomi Rapace). Holmes bertemu dengan Moriarty dan memberi amaran Holmes bahawa jika dia terus menyiasat beliau, Watson akan menjadi sasarannya seperti Irene. Lalu, Holmes menyertai Watson dan isteri barunya Mary (Kelly Reilly) ke kereta api untuk ke destinasi bulan madu mereka dengan menyamar seorang perempuan. Dalam salah satu adegan, Holmes terpaksa menolak Mary keluar dari pintu kereta api dan diselamatkan oleh saudaranya, Mycroft. Manakala dia dan Watson, bertempur dengan orang-orang Moriarty. Cerita kali ini dilakonkan di Perancis, Switzerland dan juga di sekitar Eropah.
 

Jalan cerita tidak membosankan sehinggalah ke saat akhir kerana penonton telah menyangkakan Holmes meninggal dunia akibat pergelutan dengan Moriarty yang mana kedua-dua mereka jatuh dari luar balkoni ke dalam air terjun. Beberapa waktu kemudian, Watson dan Mary bersiap sedia untuk pergi berbulan madu lain manakala Watson selesai bertulis kes terakhir dengan Holmes. Penghantaran peranti pernafasan oksigen Mycroft amaran Watson bahawa Holmes terselamat, dan dia berjalan untuk soalan Mary tentang penghantaran manakala Holmes mendedahkan sendiri disembunyikan dalam bilik Watson, bergegas ke mesin taip dan menambah "?" selepas perkataan "The End".

Bagi abe filem ini 5 bintang kerana sangat menarik dan perlu ditonton oleh mereka yang gemar penyiasatan seperti dalam Sherlock Holmes I yang menggabungkan pengetahuan sains dan logik dalam penyiasatan dalam sesuatu jenayah.

p/s: study, study jgk.. skali skala layan filem zaman Eropah dulu2, blh dapat input utk essay Research Methodology Prof Arfah yang byk fokuskan zaman epistemology, ontology & lain-lain seangkata dengannya.

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...