Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Abg Ali Karimi & Herbalife Nutrition

Percutian ke Miri tahun 2010

Assalamualaikum.


Nak mula cerita.... saya ni memang bertubuh besar dari kecil lagi... ingat lagi arwah ummi pernah cerita saya lahir pun dekat 4kg ( besar kan? ) hihi.... kalau dilihat keturunan, adik beradik, abah dan ummi... mmg saya yang paling besar laa... anak bongsu la katakan... minta makanan apa jer... semua kena bagi.... saya pula byk dijaga oleh tok chik dan tok ( nenek )... so paham jer la bila tok jaga nih... ke"manja"an tu sgt diambil berat laa... hihi


GELARAN


memang dari kecil byk gelaran yang saya dapat, mula-mula memang sesuatu yang memalukan bagi saya... sebagai budak gemuk sejati.... saya tak kisah... makanan lebih sedap...


Topui : budak gemuk, panggilan utk saya kalau pegi ke kedai apek beli gula2....


Karipap : panggilan org-org tua kampung; sebab perut saya macam karipap kot....


Gendut : Panggilan kawan-kawan yg tak berapa rapat dengan saya ( terasa jugak... )


Ali gemuk : panggilan ketika saya sekolah menengah... sgt sgt biasa dgn panggilan ini..


Masa sekolah rendah, saya masih tercari-cari tempat dan ruang untuk berkawan dalam keadaan saya yang sgt gemuk... abang abang saya semuanya sangat aktif dalam bidang sukan... saya sukar untuk aktif kerana bentuk fizikal saya.... 


Saya masih ingat... ketika  Tahun 4 di Sekolah Kebangsaan Oran, pemilihan untuk ko-kurikulum Pengakap... saya termasuk dalam pemilihan terakhir... dalam 3-4 org gitu... dan gemuk gemuk belaka... guru pemilihan pengakap menyuruh kami lumba lari... siapa sampai dulu dpt masuk pengakap... kami berlari sambil guru-guru dan rakan2 yg "kurus" ketawa dan memberi semangat... 


saya kalah.... 


ada seorang guru yang mengenali Ummi saya... memberi peluang pada saya untuk masuk persatuan pengakap...


Saya juga selalu untuk cuba bermain bola, bola baling seperti abang2 saya yg pernah menjadi wakil sekolah.. dalam sukan... semuanya sukar...


saya memilih untuk bersosial sahaja... main basikal, tengok televisen, merokok dgn kawan yg se'gemuk' dgn saya... dan byk aktiviti negetif yang saya lakukan tanpa pengetahuan abah dan ummi...


saya lebih suka menyendiri.... kerana mempunyai kawan yg kurang.... kecuali bila saya mempunyai sesuatu yg baru cthnya konsol game... basikal baru.. barulah saya akan mempunyai kawan yg ingin berkongsi brg brg itu.... hehehe....




Di sekolah menengah sekolah asrama pula... saya mula berubah... mula membina keyakinan diri untuk berkawan dengan kawan2 baru... mula mengabaikan gelaran2 yang di beri... ( sekolah asrama memang terkenal dgn gelaran2 ni ) 


ngam pula dalam kelas kami mempunyai dua orang ALI... saya gemuk dan sorang lagi pendek... so... kami dipanggil Ali Gemuk dan Ali ketek.... hehehe


Buah hati tercinta.... separuh aku... hehehe

KOLEJ 


Zaman pengajian tinggi pula... saya mula biasa dgn fizikal... saya juga boleh bersukan seperti org lain... walaupun agak terhad... ada skil gak laaa... hehehe


saya mula ubah attitude.... cara pemakaian yg lebih sesuai dgn budak gemuk... tp still bleh hang out ngan kawan2 yg hensem laa... hihihi


selepas gagal dlm pelajaran di kolej, saya menerima tawaran drpd maktab perguruan....
masih lagi gemuk.... bertambah gemuk....
masih berpuas hati dgn bentuk badan yang ada... kerana saya masih lagi bleh main beberapa permainan yg saya suka....


rasanya waktu itu berat saya dah mencapai 90kg...


Di maktab mengajar saya byk benda dan pengalaman.... terutamanya "mencari jodoh"


Org gemuk?? ada ker org suka??


adaaa.... suka berkawan jer la.... hihihi.... saya tak cerdik sangat bab bab ni... byk merendah diri... so saya lebih suka bawa sikap... chubby n nice.... kdg2 ada juga test.... byk yg menolak dgn baik dan pandai mengambil hati.... huhuhu....


its okay...
Kegembiraan pelajar di sekolah ulu membakut
BEKERJA


Saya di tempatkan sebagai guru di Negeri Sabah... di sebuah daerah pendalaman... Membakut... tempat yang sgt aman, org2 nya sgt ramah... dan makanannya yg tak kurang sedapnya...


4 tahun saya bertugas di sabah... saya bertemu jodoh dengan seorang Wanita yang pernah sama-sama belajar di maktab... dan dia separuh drpd tubuh saya... hihihih....


seusai saya kahwin dan mempunyai cahaya mata di tanah seberang.... saya tidak membuang masa begitu sahaja....


setiap minggu saya akan ada aktiviti bermain badminton, 2-3 kali seminggu....


1-2 tahun kebelakangan ini pula... setelah ummi saya meninggal... saya mula berjogging... berkayuh basikal... saya juga selalu ke gym utk workout....


tp makanan masih yang sama.... 


hingga lah bulan januari tahun 2010 lepas.... saya memberanikan diri untuk membuat ECG dan ujian kolestrol... atas nasihat abg sulung DR.Akmal... supaya bersedia menghadapi kemungkinan sebab saya terlalu gemuk.... menjangkau 117kg.....


dalam ujian tersebut... kolestrol saya dlm kategori tinggi... dan keputusan ECG... doktor menasihatkan saya untuk admit ward!! untuk pemantauan jantung satu hatu hari.. melihat kepada keputusan yang tak berapa baik....
saya hilang idea seketika.... tak tahu nak ckp apa.... benda yg saya takuti menimpa saya...
umur baru 28 tahun... anak baru seorang.....bini baru satu.... dah mcm org tua....


Bulan 4....setelah berbagai cara saya cuba selama 3 bulan.... dengan berat hati... saya menuju ke sebuah pusat turun berat badan ( kelab nutrisi ) just untuk timbang dan check komposisi badan.... keputusannya


Berat 111 kg


lemak 54%


otot 43kg


Air 50% lebih


Umur dalam badan 63 tahun


Obisiti...


tanpa pikir panjang saya terus mengambil pakej RM330... minum Shake herbalife selama 30 hari.... untuk kali pertama saya minum produk-produk begini....


ini gambar pada hari saya menimbang komposisi badan
dan terus mengambil pakej yg disediakan


Setiap hari saya pergi ke Kelab Nutrisi, untuk mengganti waktu makan tghri..setiap kali balik dr sekolah... tanpa pengetahuan sesiapa pun... kecuali isteri laa.... hehehe....


menakjubkan setelah 3 bulan saya minum disana.....


Turun 12kg selepas 3 bulan amal nutrisi.... baju dah bertukar XL drpd XXL
Saya merasakan tenaga yang tak pernah saya rasa sebelum ini....kekuatan dan kecergasan pun berubah... saya terus nekad untuk meneruskan pengambilan gantian makanan Nutrisi herbalife ini.....


Berat saya terus turun dan turun sikit demi sedikit mencapai berat BMi seimbang saya.....


Berat sudah mencapai 85kg ketika ini
Berbeza tak?? hehehe.... selama 1 tahun hasil Nutrisi Herbalife
gambar keseluruhan badan.... setelah mengamalkan Nutrisi Herbalife...
Muda skit dari anak buah kt belakang tu... hehehehe.... masa ni berat dah 64kg!! 


Alhamdulillah begini lah hasil saya setelah mengamalkan nutrisi herbalife.... malah aktiviti sukan biasa yang saya lakukan sebelum amal nutrisi, Basikal dan badminton makin meningkat prestasi.... dulu nak berbasikal 10km pun susah payah... skrang alhamdulillah.... 50-60km saya boleh teruskan tanpa henti.... dgn hanya segelas shake herbalife.... malah saya cuba masuk pertandingan berbasikal untuk menguji "Makanan" saya ini.... saya berjaya habiskan 80km tanpa henti..... tanpa ada kekejangan otot... alhamdulillah...


Dua dari kanan: selepas berjaya menghabiskan 80km tanpa henti....

Kiri: Hasil Nutrisi yg sangat hebat!! Say Yes to Nitric Oxide!!
Malah kini saya berkongsi dgn kawan-kawan, adik beradik dan org lain di sekeliling saya betapa bagus dan hebatnya mengamalkan Nutrisi herbalife......
Berkongsi Testimonial di Shake Party Rumah Sihat Beaufort....
Azizi kawan karib saya.... juga mengamalkan nutrisi.... he is glowing now with 58kgs!!!


itu lah kisah saya daripada seberat 111kg hinggalah saya berat kini 67kg... dan maintain bawah 70kg.... ideal for my BMi....

jika anda ingin tahu, dan berminat mengamalkan nutrisi herbalife dan menjejaki langkah saya... ask me how!! 


Ali dahlan
No Tel : 0164930605
Email : aligemuk@gmail.com (Facebook Alidahlan)
 

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...