Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Catatan Urusan Pembelian Rumah


Semasa berjalan-jalan di salah salah satu pusat membeli belah di bandar Kuantan, kami (aku sekeluarga) singgah di ruang legar. Di situ ada pameran hartanah. Memang kami ada rancangan nak beli rumah yang kedua. Cuma, tak tau bila akan tercapai. Mungkin dah sampai masanya. Di sini, aku cuba mencatat segala benda yang berkaitan dengan urusan pembelian rumah bermula dari hari pertama hinggalah hari terima kunci. Jadi catatan ini akan dikemas kini.


26 Dis 2010

Hari kami berurusan dengan pemaju di tempat pameran tadi. Antara soalan yang kami tanya:

  • Ada tak jual rumah yang siap?. Kami memang cari rumah siap. Ejen jualan di situ beritahu masih ada beberapa unit rumah siap yang masih belum terjual.
  • Di mana lokasi rumah?. Ejen tadi tunjuk beberapa lokasi rumah yang belum terjual.
  • Spesifikasi rumah?. Teres setingkat, 4 bilik, 2 bilik air, fully tiling.
  • Macam mana dengan CFO?. Sudah ada.
  • Bila tarikh rumah siap dan CFO diperolehi?. Jun 2010.
  • Harga jualan?. RM160k.
  • Berapa harga semasa pelancaran dulu?. RM173k. Dia tunjuk brochure asal semasa pelancaran. Kenapa harga turun... pelik juga.
  • Berapa luas tanah dan luas built-up area?. Dia tunjuk pelan rumah. Tanah 20 x 81, BA 20 x 45.
  • Apa material binaan?. Sekali lagi dia tunjuk pelan rumah tadi. Kena baca sendiri
  • Kalau kami setuju, apa urusan yang perlu dibuat?. Ejen tadi beritahu:
    • Bayar RM1.00 dan boleh tengok rumah.
    • Selepas tengok rumah, kalau setuju, bayar deposit RM1k.
    • Untuk beli rumah siap, pembeli kena urus sendiri semua hal guaman (untuk S&P dan Loan Agreement).
Jadi, petang tu kami bayar RM1.00 dan bagi salinan KP. Kami beredar selepas buat temujanji untuk tengok rumah.


28 Dis 2010

Pada jam 6.00 petang, kami masuk rumah yang dimaksudkan untuk melihat dengan lebih dekat. Secara umumnya, ia mengikut apa yang telah diberitahu semasa di tempat pameran. Kelihatan sekitar kawasan kejiranan telah penuh diduduki. Masalahnya, jalan masuk kena melalui lorong demi lorong kawasan perumahan tersebut, mungkin sebab rumah ni adalah yang paling hujung. Ejen kata, ada rancangan untuk buat jalan lain bila fasa baru siap. Sebelum beredar, ejen jualan memberi salinan dokumen dari pembeli sebelum ini sebagai contoh bagi urusan permohonan pinjaman dan penilai harta. Kami tanya, biasanya berapa kos untuk peguam?. Dia bagitau, secara kasarnya pembeli kena stanby 5% dari harga rumah untuk cover legal fees.


29 Dis 2010

Aku surf internet cari maklumat berkenaan legal fees. Daripada situ, boleh dikatakan bahawa bayaran yang dikenakan adalah mengikut skala/formula yang telah ditetapkan. Antara peguam, mungkin terdapat sedikit perbezaan bila melibatkan disbursement atau kos-kos lain. Harus diingat terdapat 2 jenis perjanjian yang perlu dimeterai iaitu Perjanjian Jual Beli dan Perjanjian Pinjaman. Skala yang ditetapkan oleh SRO (Solicitor's Remuneration Order 2005):

  • RM150k pertama = 1%
  • RM151k - RM1juta = 0.7%
  • RM1juta - RM3juta = 0.6%
  • RM3juta - RM5juta = 0.5%
  • RM5juta - RM7.5juta = 0.4%

Contoh kiraan bagi rumah RM160k:

RM150,000 x 1% = RM1,500
RM10,000 x 0.7% = RM70
Jumlah = RM1,500 + RM70.00 = RM1,570

Jumlah tadi adalah yang standard mengikut skala. Berdasarkan dokumen masa beli rumah pertama dulu, masih terdapat caj-caj profesional lain yang kena bayar seperti:

Deed of assignment 10% = RM157
Deklarasi Pekerjaan = RM50
Deklarasi Kebankrapan = RM50
Cukai Kerajaan = 5% daripada jumlah caj profesional


RM1,570 + RM157 + RM50 + RM50 + RM92 (5% cukai) = RM1,919

Belum habis lagi, mana-mana peguam akan caj untuk disbursement merangkumi pelbagai seperti pendaftaran, carian maklumat dan out of pocket. Secara kasar lebih kurang RM500 lagi.

RM1,919 + RM500 = RM2,419

Memandangkan ada 2 jenis perjanjian, jadi didarab dengan 2

RM2,419 x 2 = RM4,838

Lepas tu, duti setem untuk jumlah pinjaman. RM5 untuk setiap R1k = RM800. Jumlah ni akan disetemkan ke atas dokumen Perjanjian Pinjaman.

RM4,838 + RM800 = RM5,638

Ada satu lagi duti setem iaitu untuk pindah milik hartanah atau MOT (memorandum of transfer). Tapi aku tak pasti bila kena bayar sebab duti ni dikenakan untuk rumah siap dan ada geran. Jadi, bila beli rumah dari pemaju, geran belum ada dan akan ambil masa beberapa tahun selepas tu. Macam mana pula bila pembelian menggunakan pinjaman kerajaan?... aku pun masih mencari kepastian. Tapi skalanya macam ni:

  • RM100k yang pertama = 1% = RM1,000
  • RM101k - RM500k = 2% = RM1,200

Kalau dikira, semua sekali dah jadi RM7,838. Betul la ejen tu kata kena stanby 5% daripada harga rumah.



4 Jan 2011

Semasa dalam perjalanan ke sebuah restoran untuk minum petang, kami sempat recce sebuah taman perumahan yang baru siap dan beberapa buah rumah telah berpenghuni. Taman ni dekat dengan kuarters yang kami duduki sekarang. Berdekatan dengan airport dan terdapat 2 jalan akses. Kami terpandang beberapa unit rumah untuk dijual. Secara ringkas, spesifikasi teres setingkat 3 bilik 2 bilik air. Luas tanah 22 x 78 kaki. Harga... belum tahu. Jadi, kami ambil maklumat yang diperlukan untuk berhubung dan terus beredar.


5 Jan 2011

Selepas berhubung melalui telefon, jam 11.00 pagi bersama wakil pemaju, aku tengok rumah yang satu lagi. Kalau nak dibanding dengan rumah yang sebelum ni, beza yang ketara cuma yang ini 3 bilik tidur, tiling hanya setakat ruang tamu, dapur dan bilik air. Luas tanah lebih 2 kaki, dan dah tentu lokasi dekat dengan tempat kerja. Harga masa launching 2 tahun lepas RM148k, sekarang pemaju nak jual RM151k, dan CFO baru dapat sebulan yang lepas.

Jadi, petang itu juga, kami pergi ke pejabat pemaju untuk berunding dengan lebih lanjut. Di sana, kami minta pengesahan harga yang ditawarkan. Kami minta pemaju tunjukkan pelan rumah, pelan taman dan maklumat kejiranan di situ. Akhir sekali, kami tanya bayaran yang perlu diselesaikan. Pemaju kali ini tak meminta sebarang bayaran pun, kos guaman untuk kedua-dua perjanjian akan ditanggung semuanya oleh pemaju. Jadi, harga jualan tadi dah termasuk kos guaman (pemaju dah markup la tu). Beza kan!..kali ni kami tak perlu cari sendiri walaupun rumah dah siap. Setelah berunding, kami telah bersetuju dengan pakej yang ditawarkan. Pemaju memberitahu, panel peguam akan minta kami datang semula bila draf dokumen parjanjian siap dalam 2-3 hari lagi.



10 Jan 2011

Panel peguam telefon isteri aku untuk maklumkan kami kena datang pada 12 Jan 2011 untuk tandatangan perjanjian.


12 Jan 2011

Kami pergi ke pejabat peguam untuk menandatangani SPA. Di situ kami minta penjelasan tentang beberapa perkara. Antaranya, kredibiliti pemaju, status tanah, hak pembeli sekiranya terdapat kecacatan binaan, caj kelewatan bayaran, MOT dan jumlah kos guaman.


Sumber: dekorumah.com

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...