1. Read: kena baca artikel..... analisis idea2 yang common
2. Write:Tulis ideas tersebut (dalam komputer bukan atas kertas)
3. Rewrite: Tulis semula dgn combine idea2 yang common
4. Revise: Tulis semula dgn sintesis supaya idea2 tersebut menjadi consistent dgn kajian....
Contoh 4 langkah tersebut:
1. Read
Pertama, kena baca.. baca terus
dari Mendeley....katakan baca 4 artikel yang relevan dgn kajian..
2. Write
Mula menulis (katakan dalam zero draft)
idea yang dianalisis dari 4 artikel berbeza di atas dan tulis di bawah
heading yang dah ditentukan...... katakan 4 point / idea yang dianalisis adalah spt berikut:
- pelajar bermotivasi dgn pengajaran berasaskan komputer (Don, 1999)
- pelajar seronok bila didedahkan dengan bahan multimedia (Sweller, 2001)
- multimedia dapat meningkatkan kualiti pengajaran (Jonassen, 2009)
- animasi meningkatkan domain afektif murid (Rudiah, 2011)
Perhatikan bahawa kesemua pernyataan di
atas yang berwarna purple, red and blue tidak konsisten, menggunakan
terminologi yang berbeza.... sebab sumbernya pun dah berbeza...
Saja bagi kaler... supaya jgn panik
..... then kita boleh MERGE term2 yang berbeza tu
sebab asasnya sama....dan yang tergantung2 tu kita tambah ler dengan ayat sendiri.... sempoi...
- motivasi = seronok
- komputer = animasi= multimedia
- kualiti - kembangkan term ni supaya tak tergantung..
- afektif - ko kembangkan term ini dgn pasangannya kognitif
3. Rewrite:
Ini adalah percubaan awal nak
sintesis... dgn menjadikan idea di atas dalam bentuk ayat sendiri....
so sambung2 jer lah...
Kajian lepas menunjukkan
bahawa pelajar yang didedahkan dengan aktiviti pengajaran berasaskan
komputer dan multimedia mempunyai motivasi tinggi untuk terus belajar
(Don, 1999; Sweller, 2001). Sementara itu guru sekolah yang sering
menggunakan multimedia berupaya memperbaiki kualiti pengajaran
(Jonassen, 2009). Oleh itu pengajaran berasaskan animasi mampu
meransang domain afektif murid (Rudiah, 2011).
Perhatikan term dalam ayat yang TIDAK
CONSISTENT dan TAK COHERENT dan spt ringkasan dari petikan kajian lepas
yang dicantum2kan begitu saja. Paragraph macam ni kalau dalam proposal
masih boleh diterima lagi....tapi kalau dalam tesis.... memang patut
kena "fire" mcm dalam kelas seminar ari tu....hehe
4. Revise (for synthesis)
Kemudian dgn pemahaman & pembacaan yang makin
baik....maklumlah semakin banyak membaca...... maka sepatutnya
dengan BERANI dan penuh SELAMBA boleh mensintesis dgn membina paragraph
dgn term yang CONSISTENT dan ayat yang COHERENT sambil memasukkan idea
dan pemahaman sendiri.
Kajian lepas menunjukkan motivasi pelajar untuk belajar meningkat apabila didedahkan kepada aktiviti pengajaran yang berasaskan komputer (Don, 1999; Sweller, 2001). Bukan itu sahaja, aktiviti pengajaran yang berasaskan komputer juga berupaya meningkatkan kualiti pengajaran guru (Jonassen, 2009). Hal ini terjadi kerana aktiviti pengajaran yang berasaskan komputer menggunakan bahan pengajaran multimedia yang efektif hasil gabungan elemen animasi, suara, text, grafik dan video. Elemen-elemen ini bukan sahaja dapat mempengaruhi domain kognitif hasil dari persembahan aktiviti pengajaran yang berasaskan komputer yang menarik, interaktif dan mudah difahami, tetapi juga dapat meningkatkan domain afektif pelajar (Rudiah, 2011)
Cuba bandingkan 2 paragraph di atas,
dan amati perbezaannya. Kita tak ubah maksud, point atau idea dalam
petikan asal tetapi mensintesis semula seperti ayat kita sendiri yang
menggunakan term yang konsisten dgn kajian sendiri.....seperti
"pengajaran berasaskan komputer" dan memasukkan "suara kita" dalam ayat
tersebut sambil mengembangkannya ...barulah kritis....
Paling penting jangan takut utk menulis, masukkan idea sendiri.... kita
bukan budak tadika.... dah buat master atau PhD.... tulis jer !
Terima kasih Dr OT.. lepas faham post ni, jom kita praktik sama-sama..
Sumber: drotspss.blogspot.com
Assalamualaikum,
ReplyDeleteSaya mohon menyalin nota Abg Abe ni sebagai panduan utk kegunaan saya sendiri shj. Saya tercari cari cara kaedah yang sesuai, nah baharu berjumpa. Sangat membantu dalam mensintesis journal-journal yang saya telah baca dan akan baca. Terima kasih
Wslm wrth. Insya Allah, semoga bermanfaat ilmu yg dikongsi bersama. Selamat berjaya saudara.
DeleteWslm wrth. Insya Allah, semoga bermanfaat ilmu yg dikongsi bersama. Selamat berjaya saudara.
Delete