Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

8 Cara Untuk Mencari Masa


Terdapat satu istilah iaitu LLB atau look like busy, buat-buat sibuk. Walaupun, kelihatan sibuk, namun, itu semua adalah lakonan tanpa sedar. Mengapa dikatakan begitu, ini kerana sebagai pekerja kadang-kala kita tidak pandai untuk menguruskan masa dengan baik. Masa bekerja telah dicampur adukkan dengan perkara yang tidak productive. Contohnya, bergosip, minum lama di gerai dan sebagainya.

Sekarang, cabaran pekerja menjadi semakin hebat. Selain bersosial sesama rakan sekerja, mereka juga bersosial di telefon yang semakin 'pintar'. Kewujudan laman sosial seperti facebook, tweeter, Instagram, Wechat dan Line akan memparahkan lagi pengurusan waktu dikalangan pekerja. Menurut laporan Nicholas Cheng dan Rahimy Rahim (2013), di dalam satu artikel di dalam akhbar the Star, pekerja di Malaysia hanya bekerja 4 jam sehari, manakala bakinya dihabiskan untuk 2 jam berlaman sosial dan 2 jam lagi untuk merokok, berehat dan berbual bersama rakan sekerja.

Disini ingin saya berkongsi 8 cara untuk mencari masa:
1.) Bersihkan meja sebelum pulang. (Esoknya jimat masa mengemas meja)
2.) Datang sedikit awal (5-10 minit) untuk membuat perancangan harian. 
3.) Gunakan masa terluang untuk mengemas dan merancang
4.) Kurangkan masa makan tengahari (5-10 minit)
5.) Bawa bekal dan makan di office (Jangan makan di meja, ia akan memberi tekanan)
6.) Tutup semua laman social. Gunakan waktu rehat untuk tujuan itu
7.) Bagi yang menjadi ketua, bahagikan tugas secara bijak
8.) Gunakan teknologi !!!

# Secara kesimpulannya, sebagai pekerja atau pelajar, kita perlu memperbaiki diri untuk menjadi lebih produktif. Produktiviti kita hari ini akan menentukan siapa kita sebulan, 6 bulan, setahun dan 5 tahun dari sekarang. Kalau bukan diri kita yang mulakan, siapa lagi..
 
 

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...