Qadha solat fardhu ketika berjemaah dengan jemaah yang menunaikan solat terawih:
-Biasanya di masjid akan melakukan solat sunat terawih sebanyak 20 rakaat. Dan ia dilakukan sebanyak tiap-tiap 2 rakaat 1 salam. Jadi bagi mereka yang nak qadha solat subuh, bolehlah mengikut cara yang disebutkan tadi cuma perlulah diniatkan sebagai makmum yakni mengikut imam iaitu melalukan niat qadha solat subuh qadha mengikut imam kerana Allah taala semasa mengangkat takbir.
Tetapi bagi mereka yang hendak qadha solat Zuhur, Asar dan Isya', begini caranya:
-Hendaklah dia berniat untuk qadha solat Zuhur/Asar/Isya' sebagai makmum (mengikut imam). Solatlah seperti biasa mengikut imam, tetapi apabila imam memberi salam, kita tidak boleh mengucapkan {melafazkan salam adalah rukun solat} salam juga, jika tidak, solat kita akan menjadi batal (kerana salam adalah tanda habisnya sesebuah solat yang didirikan). Jadi berniatlah untuk mufarakah daripada mengikut imam (yakni berniat untuk tidak lagi mengikut imam) dan kekalkan keadaan diri anda dalam keadaan tahiyat awal, ini kerana anda perlu bersedia pada bila-bila masa sahaja untuk bangun mengikut imam semula.
Sesiapa yang hendak menggerakkan kepala sedikit hanya semata-mata isyarat untuk salam (supaya makmum disebelah kita tidak mengesyaki apa-apa kerana pelik dengan tindakan kita yang tidak memberi salam mengikut imam) maka lakukanlah kerana pergerakan itu tidak membatalkan solat (selagi anda tidak melafazkan salam atau mengalihkan dada dari arah kiblat).
Sekarang doa dibacakan oleh imam dan para makmum, anda pula sedang dalam keadaan tahiyat awal. Maka bersabarlah sebentar untuk mereka habiskan bacaan doa itu, kemudian apabila imam bangun untuk solat 2 rakaat yang seterusnya, sebaik sahaja imam habis melafazkan takbir, niatkanlah (masukkan semula niat anda untuk mengikut imam kerana sebentar tadi anda telah berniat mufarakah dengannya) untuk mengikut imam untuk menyelesaikan 2 {rakaat terakhir} daripada 4 rakaat yang perlu dihabiskan untuk menyempurnakan solat fardhu qada 4 rakaat anda.
Apabila imam memberi salam, pada waktu ini barulah anda boleh memberikan salam kerana anda sudah selesai menunaikan solat fardhu qada 4 rakaat.
(Perlu diingatkan, niat masuk-keluar-masuk daripada menjadi makmum kepada seorang imam ini hanya dibolehkan di dalam mazhab Syafie selagi solat imam itu tidak terbatal kerana najis/tersalah bacaan/lafaz dll.)
Kemudian, lakukanlah solat qadha fardhu 4 rakaat bagi rakaat yang seterusnya. Sekurang-kurangnya anda boleh menyelesaikan sebanyak 5 solat waktu untuk 20 rakaat solat terawih dan 1 solat maghrib untuk witir (solat witir didirikan dengan 3 rakaat 2 salam) yang sesuai untuk qadha solat Maghrib kerana bilangan solat witir yang ganjil.
-----------------------------------------------
Ini adalah untuk rujukan mereka yang menerima hukum dalam mazhab Syafie secara putus. Bagi mereka yang cenderung kepada pendapat Ibnu Hazm atau Ibn Taimiyyah, sila hormat kepada pentaqlid-pentaqlid mazhab Syafi'e dalam masalah ini.
Admin menganggap post2 seperti ini perlu supaya kita umat Islam sentiasa menjaga solat yang merupakan ibadah yang utama sebagai hamba yang beriman kepada Allah.
InsyaAllah, kita qadha sedikit demi sedikit. Kita raikan sebarang pendapat tidak kira dalam mazhab-mazhab yang empat. InsyaAllah..
Selamat beramal.
Dalil:
----
Sila rujuk qaul-qaul yang dinukilkan daripada kitab "KITABUL FIQH ALA MAZAHIBIL ARBAAH":
1) Tersebut didalam “KITABUL FIQH ALA MAZAHIBIL ARBAAH” (Kitab fiqh bagi 4 mazhab) bagi Syeikh Abdul Rahman AL-JAZAIRI dalam bahasa Arab. Juzu 1 (Kitabus Solah) dari 7 juzu .
MengQada solat yg difardukan yang mana telah luput(ditinggalkan), Wajib diQada dengan segera. Sama ada luput dengan uzur atau luput dengan ketiadaan uzur. Tidak harus melambatkan Qada melainkan dengan ada keuzuran seperti bekerja mencari rezeki dan mencari ilmu yang wajib atasnya(fardhu ain). Dan tidaklah terangkat(hilang) dosa tinggal solat dengan hanya bertaubat sahaja. Tidaklah bermakna solat yg ditinggalkan dahulu itu tidak perlu diambil kira. Cuma menuju kehadapan sahaja. Lalu bersungguh-sungguhlahlah dia melaksanakan solat sunat dan ibadah sunat.
Dari sudut Mazhab Syafi’e
HARAM atas orang yang ada diatasnya sembahyang Qada yang mana wajib atasnya mengQada sembahyang itu dengan segera bahawa dia menyibukkan diri dengan sembahyang sunat Mutlak (apa jua sembahyang sunat), sama ada solat sunat Rawatib atau yang lainnya (sembahyang raya,terawih) hinggalah lepas tanggungannya daripada sembahyang Qada.
Dari sudut Mazhab Hambali
Haramlah diatas orang yang diatasnya itu ada sembahyang Qada bahawa dia sembahyang solat MUTLAK. Kalaulah solat ia,tidak akan terikat (tidak sah). Jika solat yang berkait seperti Solat Rawatib dan Witir maka harus baginya. Akan tetapi yang terutama baginya tinggalkan sembahyang sunat, buat sembahyang Qada.
Dari sudut Mazhab Maliki
HARAM diatas orang yang diatasnya ada sembahyang Qada bahawa ia sembahyang sesuatu daripada sembahyang sunat melainkan Sunat Fajar(subuh),Witir dan Sunat Raya. Maka apabila dia sembahyang sunat selain dari yang ini seperti sunat Tarawih adalah ia diberi pahala dari sudut diri sembahyang(suatu ketaatan) dan BERDOSA dari sudut arah melambatkan Qada. Maliki meringankan sedikit bagi Sunat Tahiyatul Masjid dan sunat Rawatib.
Dari Sudut Mazhab Hanafi
Menyibukkan sembahyang sunat tidak menafikan segera sembahyang Qada. Hanya sesungguhnya yang terutamanya perlu sibuk dengan Sembahyang Qada yang luput dan tinggalkan solat sunat melainkan sunat Rawatib,Dhuha,Tasbih,Tahiyatul Masjid,4 rakaat selepas zohor dan 6 rakaat selepas maghrib.
Pesan Guruku, yang dikatakan boleh sembahyang sunat oleh Mazhab yang selain Syafi’e ialah jika ia dibuat bersama dengan sembahyang Qada . Jika sunat Tarawih 20 rakaat,perlu sembahyang Qada juga 20 rakaat. Mana munasabah jika Tarawih 20 rakaat,sembahyang Qada 2 rakaat sahaja bahkan ada juga yang tidak membuat sembahyang Qada.
2) Tersebut juga didalam kitab “KASYFUL LISAM” diterjemah dari versi arab oleh Alalim Alalamah Syeikh Zainul Abidin Ibnu Muhammad Fathani, dan pengarang asalnya memindah masalah2 itu daripada kitab2 yang besar seperti TUHFAH bagi Ibnu Hajar, NIHAYAH bagi Ramli, dan SYARAH MINHAJ bagi Mahalli. Didalam juzu 2 (ms 22, 7 baris dari pihak bawah) dicetak di Darul Ihya Al-Kitab, Kaherah,Mesir.
Masalah – Ditanya tentang seseorang yang ada atasnya beberapa sembahyang fardhu yang luput dengan tiada uzur, maka bercita-cita ia hendak Qada selepas bulan Ramadhan dan ia hendak mengerjakan didalam bulan Ramadhan itu Sunat Tarawih. Adakah boleh ia lambatkan Qada’ nya sebab azamnya hendak Qada selepas Ramadhan.
Jawabnya – Wajib mengQada’kan solat dengan segera dan tiada harus ia berbuat TARAWIH dan sunat lainnya. Kecuali sebab tinggal solat itu dengan uzur. Jika ditinggalkan tanpa uzur(sengaja) tidak boleh dilambatkan Qada’nya, perlu disegerakan.
3) Tersebut juga didalam kitab Al-Hujaj Al-Qath’iyyah Fii Shihhah Al-Mu’taqadaat Wa Al-Amaliyyaat Al-Nahdhiyyah dalam bahasa arab dan FIQH TRADISIONALIS(bahasa indon) oleh KH Muhyiddn Abdusshomad, pengasuh Pesantren Nurul Islam(NURIS) Antirogo Jember.
Sila rujuk Hadis dari:
Diriwayatkan dari Anas RA, ia berkata Rasulullah SAW telah bersabda, “Apabila salah seorang dari kamu tertidur atau lupa sehingga meninggalkan solat, maka solatlah kamu ketika ingat. Kerana Allah SWT berfirman “tegakkan Solat untuk mengingati-KU”.” Kitab SHAHIH MUSLIM (no hadis 1104)
Dalam hadis lain, Dari Anas bin Malik, dari Rasulullah SAW bersabda “barangsiapa yang lupa(sehingga) sehingga meninggalkan solat, maka hendaklah ia mengerjakan solat itu manakala ia telah ingat”. Kitab SHAHIH AL-BUKHARI (no hadis 562)
Dua hadis diatas menjelaskan bahawa yang wajib mengQada’kan solat hanya orang yang meninggalkan solat kerana tidak sengaja. Sedangkan orang yang meninggalkan solat tanpa ada uzur seakan-akan tidak wajib mengganti solatnya.Tetapi sebenarnya maksud Hadis tersebut tidak seperti itu. Orang yang sengaja tidak melaksanakan solat juga berkewajipan untuk mengQada’kan solatnya. Sebagaimana yang dikatakan oleh IMAM NAWAWI dalam kitabnya:
“Sabda NABI SAW, “Barangsiapa yang lupa melakukan solat,maka hendaklah mengerjakannya manakala ia ingat”. Hadis ini menunjukkan kewajipan mengQada’kan solat yang ditinggalkan,baik kerana ada uzur misalnya tidur atau lupa atau tanpa keuzuran. Hadis ini (sengaja) membatasi dengan kata “nisyan(lupa)” kerana ada tujuan dan maksud tertentu. Iaitu untuk memberitahu bahawa jika orang yang meninggalkan solat kerana uzur masih wajib mengQada’kan solatnya, maka apatah lagi orang yang meninggalkan solatnya tanpa alasan yang dibenarkan, tentu mereka lebih wajib mengQada’kan solatnya. Masalah dalam Hadis ini termasuk pada perbahasan “menyebut sesuatu yang lebih rendah, tapi dimaksudkan sebagai peringatan kepada perkara yang lebih tinggi (al-tanbih bi al-adna ‘ala al-a’la). SYARAH AL-NAWAWI ALA MUSLIM, juzu 5,ms 183
Disamping itu,solat merupakan kewajipan seorang muslim kepada Allah SWT. Apabila tidak dilaksanakan,berarti seseorang mempunyai kewajipan hutang yang harus dibayarkan kepada ALLAH SWT. Sebagaimana Hadis Nabi SAW.
Dari Ibnu Abbas RA, beliau berkata “suatu hari seorang laki-laki mendatangi Rasulullah SAW. Dia bertanya, “Wahai Rasulullah,ibu saya telah meninggal dunia dan dia mempunyai hutang puasa.Apakah boleh saya menggantikannya?. Rasulullah SAW menjawab, “Ya Boleh,sebab hutang kepada ALLAH SWT lebih berhak untuk dilunaskan”. Kitab SHAHIH AL-BUKHARI (no hadis 1817)
Dapat kita ketahui bahawa betapa solat 5 waktu itu Wajib dikerjakan. Dalam keadaan apapun ia ditinggalkan, maka harus diganti. Bahkan jika ditinggalkan dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan, ia wajib segera menggantikan solat yang ditinggalkan itu, dan lagi tidak dibenarkan mengerjakan perbuatan lain, meskipun perbuatan sunat sebelum habis mengQada’kan solat yang ditinggalkannya..
Sayugialah para pembaca dapat mengambil manfaat dari tulisan saya ini, dan apa yang ditulis bukanlah pendapat saya sendiri, tetapi mengambil nas-nas dari kitab2 Fiqh yang Muktabar.
Wallahu A'Alam….sesungguhnya hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI…
Oleh: Lukisan Dakwah Islam
-Biasanya di masjid akan melakukan solat sunat terawih sebanyak 20 rakaat. Dan ia dilakukan sebanyak tiap-tiap 2 rakaat 1 salam. Jadi bagi mereka yang nak qadha solat subuh, bolehlah mengikut cara yang disebutkan tadi cuma perlulah diniatkan sebagai makmum yakni mengikut imam iaitu melalukan niat qadha solat subuh qadha mengikut imam kerana Allah taala semasa mengangkat takbir.
Tetapi bagi mereka yang hendak qadha solat Zuhur, Asar dan Isya', begini caranya:
-Hendaklah dia berniat untuk qadha solat Zuhur/Asar/Isya' sebagai makmum (mengikut imam). Solatlah seperti biasa mengikut imam, tetapi apabila imam memberi salam, kita tidak boleh mengucapkan {melafazkan salam adalah rukun solat} salam juga, jika tidak, solat kita akan menjadi batal (kerana salam adalah tanda habisnya sesebuah solat yang didirikan). Jadi berniatlah untuk mufarakah daripada mengikut imam (yakni berniat untuk tidak lagi mengikut imam) dan kekalkan keadaan diri anda dalam keadaan tahiyat awal, ini kerana anda perlu bersedia pada bila-bila masa sahaja untuk bangun mengikut imam semula.
Sesiapa yang hendak menggerakkan kepala sedikit hanya semata-mata isyarat untuk salam (supaya makmum disebelah kita tidak mengesyaki apa-apa kerana pelik dengan tindakan kita yang tidak memberi salam mengikut imam) maka lakukanlah kerana pergerakan itu tidak membatalkan solat (selagi anda tidak melafazkan salam atau mengalihkan dada dari arah kiblat).
Sekarang doa dibacakan oleh imam dan para makmum, anda pula sedang dalam keadaan tahiyat awal. Maka bersabarlah sebentar untuk mereka habiskan bacaan doa itu, kemudian apabila imam bangun untuk solat 2 rakaat yang seterusnya, sebaik sahaja imam habis melafazkan takbir, niatkanlah (masukkan semula niat anda untuk mengikut imam kerana sebentar tadi anda telah berniat mufarakah dengannya) untuk mengikut imam untuk menyelesaikan 2 {rakaat terakhir} daripada 4 rakaat yang perlu dihabiskan untuk menyempurnakan solat fardhu qada 4 rakaat anda.
Apabila imam memberi salam, pada waktu ini barulah anda boleh memberikan salam kerana anda sudah selesai menunaikan solat fardhu qada 4 rakaat.
(Perlu diingatkan, niat masuk-keluar-masuk daripada menjadi makmum kepada seorang imam ini hanya dibolehkan di dalam mazhab Syafie selagi solat imam itu tidak terbatal kerana najis/tersalah bacaan/lafaz dll.)
Kemudian, lakukanlah solat qadha fardhu 4 rakaat bagi rakaat yang seterusnya. Sekurang-kurangnya anda boleh menyelesaikan sebanyak 5 solat waktu untuk 20 rakaat solat terawih dan 1 solat maghrib untuk witir (solat witir didirikan dengan 3 rakaat 2 salam) yang sesuai untuk qadha solat Maghrib kerana bilangan solat witir yang ganjil.
-----------------------------------------------
Ini adalah untuk rujukan mereka yang menerima hukum dalam mazhab Syafie secara putus. Bagi mereka yang cenderung kepada pendapat Ibnu Hazm atau Ibn Taimiyyah, sila hormat kepada pentaqlid-pentaqlid mazhab Syafi'e dalam masalah ini.
Admin menganggap post2 seperti ini perlu supaya kita umat Islam sentiasa menjaga solat yang merupakan ibadah yang utama sebagai hamba yang beriman kepada Allah.
InsyaAllah, kita qadha sedikit demi sedikit. Kita raikan sebarang pendapat tidak kira dalam mazhab-mazhab yang empat. InsyaAllah..
Selamat beramal.
Dalil:
----
Sila rujuk qaul-qaul yang dinukilkan daripada kitab "KITABUL FIQH ALA MAZAHIBIL ARBAAH":
1) Tersebut didalam “KITABUL FIQH ALA MAZAHIBIL ARBAAH” (Kitab fiqh bagi 4 mazhab) bagi Syeikh Abdul Rahman AL-JAZAIRI dalam bahasa Arab. Juzu 1 (Kitabus Solah) dari 7 juzu .
MengQada solat yg difardukan yang mana telah luput(ditinggalkan), Wajib diQada dengan segera. Sama ada luput dengan uzur atau luput dengan ketiadaan uzur. Tidak harus melambatkan Qada melainkan dengan ada keuzuran seperti bekerja mencari rezeki dan mencari ilmu yang wajib atasnya(fardhu ain). Dan tidaklah terangkat(hilang) dosa tinggal solat dengan hanya bertaubat sahaja. Tidaklah bermakna solat yg ditinggalkan dahulu itu tidak perlu diambil kira. Cuma menuju kehadapan sahaja. Lalu bersungguh-sungguhlahlah dia melaksanakan solat sunat dan ibadah sunat.
Dari sudut Mazhab Syafi’e
HARAM atas orang yang ada diatasnya sembahyang Qada yang mana wajib atasnya mengQada sembahyang itu dengan segera bahawa dia menyibukkan diri dengan sembahyang sunat Mutlak (apa jua sembahyang sunat), sama ada solat sunat Rawatib atau yang lainnya (sembahyang raya,terawih) hinggalah lepas tanggungannya daripada sembahyang Qada.
Dari sudut Mazhab Hambali
Haramlah diatas orang yang diatasnya itu ada sembahyang Qada bahawa dia sembahyang solat MUTLAK. Kalaulah solat ia,tidak akan terikat (tidak sah). Jika solat yang berkait seperti Solat Rawatib dan Witir maka harus baginya. Akan tetapi yang terutama baginya tinggalkan sembahyang sunat, buat sembahyang Qada.
Dari sudut Mazhab Maliki
HARAM diatas orang yang diatasnya ada sembahyang Qada bahawa ia sembahyang sesuatu daripada sembahyang sunat melainkan Sunat Fajar(subuh),Witir dan Sunat Raya. Maka apabila dia sembahyang sunat selain dari yang ini seperti sunat Tarawih adalah ia diberi pahala dari sudut diri sembahyang(suatu ketaatan) dan BERDOSA dari sudut arah melambatkan Qada. Maliki meringankan sedikit bagi Sunat Tahiyatul Masjid dan sunat Rawatib.
Dari Sudut Mazhab Hanafi
Menyibukkan sembahyang sunat tidak menafikan segera sembahyang Qada. Hanya sesungguhnya yang terutamanya perlu sibuk dengan Sembahyang Qada yang luput dan tinggalkan solat sunat melainkan sunat Rawatib,Dhuha,Tasbih,Tahiyatul Masjid,4 rakaat selepas zohor dan 6 rakaat selepas maghrib.
Pesan Guruku, yang dikatakan boleh sembahyang sunat oleh Mazhab yang selain Syafi’e ialah jika ia dibuat bersama dengan sembahyang Qada . Jika sunat Tarawih 20 rakaat,perlu sembahyang Qada juga 20 rakaat. Mana munasabah jika Tarawih 20 rakaat,sembahyang Qada 2 rakaat sahaja bahkan ada juga yang tidak membuat sembahyang Qada.
2) Tersebut juga didalam kitab “KASYFUL LISAM” diterjemah dari versi arab oleh Alalim Alalamah Syeikh Zainul Abidin Ibnu Muhammad Fathani, dan pengarang asalnya memindah masalah2 itu daripada kitab2 yang besar seperti TUHFAH bagi Ibnu Hajar, NIHAYAH bagi Ramli, dan SYARAH MINHAJ bagi Mahalli. Didalam juzu 2 (ms 22, 7 baris dari pihak bawah) dicetak di Darul Ihya Al-Kitab, Kaherah,Mesir.
Masalah – Ditanya tentang seseorang yang ada atasnya beberapa sembahyang fardhu yang luput dengan tiada uzur, maka bercita-cita ia hendak Qada selepas bulan Ramadhan dan ia hendak mengerjakan didalam bulan Ramadhan itu Sunat Tarawih. Adakah boleh ia lambatkan Qada’ nya sebab azamnya hendak Qada selepas Ramadhan.
Jawabnya – Wajib mengQada’kan solat dengan segera dan tiada harus ia berbuat TARAWIH dan sunat lainnya. Kecuali sebab tinggal solat itu dengan uzur. Jika ditinggalkan tanpa uzur(sengaja) tidak boleh dilambatkan Qada’nya, perlu disegerakan.
3) Tersebut juga didalam kitab Al-Hujaj Al-Qath’iyyah Fii Shihhah Al-Mu’taqadaat Wa Al-Amaliyyaat Al-Nahdhiyyah dalam bahasa arab dan FIQH TRADISIONALIS(bahasa indon) oleh KH Muhyiddn Abdusshomad, pengasuh Pesantren Nurul Islam(NURIS) Antirogo Jember.
Sila rujuk Hadis dari:
Diriwayatkan dari Anas RA, ia berkata Rasulullah SAW telah bersabda, “Apabila salah seorang dari kamu tertidur atau lupa sehingga meninggalkan solat, maka solatlah kamu ketika ingat. Kerana Allah SWT berfirman “tegakkan Solat untuk mengingati-KU”.” Kitab SHAHIH MUSLIM (no hadis 1104)
Dalam hadis lain, Dari Anas bin Malik, dari Rasulullah SAW bersabda “barangsiapa yang lupa(sehingga) sehingga meninggalkan solat, maka hendaklah ia mengerjakan solat itu manakala ia telah ingat”. Kitab SHAHIH AL-BUKHARI (no hadis 562)
Dua hadis diatas menjelaskan bahawa yang wajib mengQada’kan solat hanya orang yang meninggalkan solat kerana tidak sengaja. Sedangkan orang yang meninggalkan solat tanpa ada uzur seakan-akan tidak wajib mengganti solatnya.Tetapi sebenarnya maksud Hadis tersebut tidak seperti itu. Orang yang sengaja tidak melaksanakan solat juga berkewajipan untuk mengQada’kan solatnya. Sebagaimana yang dikatakan oleh IMAM NAWAWI dalam kitabnya:
“Sabda NABI SAW, “Barangsiapa yang lupa melakukan solat,maka hendaklah mengerjakannya manakala ia ingat”. Hadis ini menunjukkan kewajipan mengQada’kan solat yang ditinggalkan,baik kerana ada uzur misalnya tidur atau lupa atau tanpa keuzuran. Hadis ini (sengaja) membatasi dengan kata “nisyan(lupa)” kerana ada tujuan dan maksud tertentu. Iaitu untuk memberitahu bahawa jika orang yang meninggalkan solat kerana uzur masih wajib mengQada’kan solatnya, maka apatah lagi orang yang meninggalkan solatnya tanpa alasan yang dibenarkan, tentu mereka lebih wajib mengQada’kan solatnya. Masalah dalam Hadis ini termasuk pada perbahasan “menyebut sesuatu yang lebih rendah, tapi dimaksudkan sebagai peringatan kepada perkara yang lebih tinggi (al-tanbih bi al-adna ‘ala al-a’la). SYARAH AL-NAWAWI ALA MUSLIM, juzu 5,ms 183
Disamping itu,solat merupakan kewajipan seorang muslim kepada Allah SWT. Apabila tidak dilaksanakan,berarti seseorang mempunyai kewajipan hutang yang harus dibayarkan kepada ALLAH SWT. Sebagaimana Hadis Nabi SAW.
Dari Ibnu Abbas RA, beliau berkata “suatu hari seorang laki-laki mendatangi Rasulullah SAW. Dia bertanya, “Wahai Rasulullah,ibu saya telah meninggal dunia dan dia mempunyai hutang puasa.Apakah boleh saya menggantikannya?. Rasulullah SAW menjawab, “Ya Boleh,sebab hutang kepada ALLAH SWT lebih berhak untuk dilunaskan”. Kitab SHAHIH AL-BUKHARI (no hadis 1817)
Dapat kita ketahui bahawa betapa solat 5 waktu itu Wajib dikerjakan. Dalam keadaan apapun ia ditinggalkan, maka harus diganti. Bahkan jika ditinggalkan dengan sengaja tanpa alasan yang dibenarkan, ia wajib segera menggantikan solat yang ditinggalkan itu, dan lagi tidak dibenarkan mengerjakan perbuatan lain, meskipun perbuatan sunat sebelum habis mengQada’kan solat yang ditinggalkannya..
Sayugialah para pembaca dapat mengambil manfaat dari tulisan saya ini, dan apa yang ditulis bukanlah pendapat saya sendiri, tetapi mengambil nas-nas dari kitab2 Fiqh yang Muktabar.
Wallahu A'Alam….sesungguhnya hanya ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI…
Oleh: Lukisan Dakwah Islam
Link: www.facebook.com
No comments:
Post a Comment