Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Tidur Siang

Gambar Hiasan
Bersama : Dr. Ramlan Hamzah
(pensyarah/kaunselor Jabatan Hal Ehwal Pelajar, Institut Pendidikan Guru, Kampus Pendidikan Teknik, KL)


Sebenarnya, tidur sekejap selepas makan tengah hari memberikan kesegaran kepada minda dan tubuh badan. Bagaimanapun sekiranya anda tidur berlebihan mungkin boleh mendatangkan kesan tidak baik. Bukan saja implikasinya kepada kesihatan malah mengganggu masa melaksanakan aktiviti lain.

Oleh itu, tidak perlulah mengelak untuk tidur pada siang hari, cuma anda perlu mengelakkan daripada tidur terlalu lama. Sebelum tidur pastikan memberi tahu orang lain supaya kejutkan anda pada waktu ditetapkan atau mengunci jam loceng.

Untuk makluman umum, tido siang sebenarnya mmg digalakkan. malah ia merupakan sunnah nabi. badan kita seperti juga komputer. perlu di 'refresh'. kita mempunyai gap dalam waktu seharian.

gap 1st: pagi-tengahari (0600-1300)
gap 2nd: petang(1400-1900)
gap 3rd: malam (2000-2200)

untuk ke gap 2nd, kita perlulah refresh diri kita untuk menjadi segar. dengan cara tido sebentar (take a nap) even pekerja google pon ada tempat rehat utk tido sebentar.(spt buaian dan etc.) 

jangan desak diri kita atau paksa diri kita bekerja juga tanpa rehat sebentar sekitar 10-20  minit utk tido. kesan segar anda akan rasai sendiri. seeloknya sebelum makan, tido dulu. lepas 20 minit tido, solat, dan barulah makan. itu baru berkesan utk kita mulakan kerja pada jam 1400.
utk gap 3rd pulak, kenapa dihad kan pada jam 2200 (10 mlm) sahaja? ini kerana bagi mncapai waktu yang cukup 8 jam tido. mengikut kata perunding imej, perempuan atau lelaki memerlukan tido yg cukup selama 8 jam bagi menjaga kesihatan dan menghindarkan keletihan, kelesuan siang hari.



jadi, sila amalkan tido sebentar di siang hari..(take a nap) walau sesibuk mana anda sekalipun.


Sumber: MINDA (BERITA HARIAN) / redr1b3n.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...