Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Isu Mesir : Hosni Mubarak Rela Mati di Mesir !!

chexydecimal.com

Hosni rela mati di Mesir
KAHERAH – Presiden Mesir, Hosni Mubarak menegaskan bahawa beliau sanggup mati di tanah air sendiri daripada hidup dalam buangan di luar negara.
Dalam ucapannya yang disiarkan televisyen Mesir kelmarin ketika lebih sejuta penunjuk perasaan berkumpul di sini, Hosni turut menyatakan bahawa beliau akan berundur hanya apabila penggalnya tamat pada September depan.
Kedegilannya itu mencetuskan kemarahan para penunjuk perasaan yang menuntut beliau berundur sekarang sekali gus menamatkan pemerintahan kuku besinya selama 30 tahun di Mesir.
Menurut presiden berusia 82 tahun itu, beliau tidak akan bertanding untuk penggal kedua apabila penggalnya tamat pada September depan.
“Saya akan terus bekerja sepanjang baki penggal saya untuk memastikan pertukaran kuasa berlaku secara aman,” katanya.
Kepada para penunjuk perasaan yang mahu beliau meninggalkan Mesir, Hosni memberitahu: “Ini adalah negara saya dan saya akan mati di sini.”
Ucapan selama 10 minit itu dibuat semasa lebih sejuta orang berhimpun di Kaherah, Iskandariah dan Suez bagi menuntut peletakan jawatannya.
Beliau didesak berundur selepas para penentangnya mendapat ilham daripada peristiwa penyingkiran Zine El Abidine Ben Ali sebagai Presiden Tunisia oleh rakyatnya pada bulan lalu ekoran dakwaan korup dan masalah pengangguran tinggi.
Sejak Hosni memerintah, tiada perubahan besar yang dilakukannya bagi membaiki taraf hidup rakyat yang dihantui dengan kadar pengangguran tinggi.
Sektor pelancongan merupakan sumber utama pendapatan Mesir dengan mewakili lebih 11 peratus dalam Keluaran Dalam Negara Kasar.
Pada 2009, kira-kira 12.5 juta pelancong melawat Mesir dengan membawa pendapatan kepada negara itu sebanyak AS$10.8 bilion (RM32.15 bilion).
Sumber : – Agensi

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...