Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Tips Mengenalpasti iPhone4 Original vs iPhone4 Tiruan

Where To Buy an iPhone 4

Mana satu iPhone 4 original vs tiruan? Cuba teka
1. Dari segi bentuk luaran, aksesori charger, dan logo Apple adalah sama. Tulisan Designed in California, assembled in China tetap sama.
2. Body iPhone 4 original dibuat daripada besi + kaca, manakala iphone tiruan dibuat daripada plastik.
3. iPhone tiruan menggunakan sim card biasa dan bukan micro sim seperti iPhone 4.
4. iPhone tiruan boleh masukkan memory card, tetapi iPhone 4 tiada sokongan memory card, hanya hard disk terbina dalam.
5. Kedua2 iphone ori dan tiruan mempunyai kamera depan dan belakang, yang bezanya kualiti camera iPhone tiruan sangat rendah, dan mempunyai shutter sound yang aneh dan kuat.
6. Speaker iphone tiruan jauh lebih kuat tetapi bunyi pecah dan audio kualiti rendah.
7. Biasanya iphone tiruan tidak mempunyai 3G, tetapi mempunyai wifi. Wifi pula biasanya wireless b/g dan bukan wireless b/g/n. Wifi iphone tiruan tidak boleh guna WPA enteprise misalnya.
8. Bila on, menu dan layout kelihatan sama dengan iPhone 4. Cuma scrolling agak lag, dan icon nampak aneh.
9. Screen resolution iphone tiruan adalah rendah dan mengakibatkan display tidak sharp dan juga lcd digunakan adalah lcd murah. Jadi gambar tidak terang.
10. Touch screen tidak sensitif dan slow, laggy. Sesetengah model menggunakan resisitive screen, jadi tidak berapa memberi tindakbalas ke atas sentuhan jari.
11. Tidak boleh charge usb, tapi boleh guna charger sama dengan iPhone original.
12. Tidak perlu itunes untuk activation, juga tidak menggunakan sebarang smartphone os. Interface iphone tiruan dibuat menggunakan j2me (java) dan dibuat supaya menyerupai iphone.
13. Sesetengah games juga diberi percuma di dalam iphone tiruan. Saya try dan ada game plants vs zombies versi ciplak dan sangat tak best.
14. TIada facetime, safari, ipod, app store dan beberapa native apps pada iPhone original. Yang ada hanya apps yang “mimik” fungsi native apps iPhone.
16. Biasanya harga iPhone tiruan adalah 1/4 atau 1/5 daripada harga iPhone sebenar.

Dah ramai tertipu, termasuk kawan dan kenalan saya sendiri. Jadi kena observe betul2. Kalau ada orang jual iPhone rm500, RM800 etc tu dah sah2 iphone ciplak.
Sumber:- jomphp.com

1 comment:

  1. ada lagi yg tertipu ke? adoyaiii... bende dah ada nama, walaupun permintaan banyak... takde maknanye nak turunkan harga sebab banyak pengeluaran... huhuhh...

    ReplyDelete

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...