Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Apa Itu Pembenihan Awan?

sumber terkini: www.doe.gov.my

Disediakan oleh: Azmil Pian (zaimilsyaw@gmail.com)
Sumber Rujukan: weatherandclimate.blog.umt.edu.my
Menternak awan atau membenih awan banyak memberi sumbangan yang tinggi dalama kitaran hidup. Menternak awan merupakan satu proses yang agak rumit tetapi kesan kepada manusia atau kehidupan kita terlalu bermakna sehingga wang ribuan bukan jadi paras ukuran untuk mengelak pertenakan ini berlaku. Setiap titisan air atau hasil dari peternakan ini amat ditunggu-tunggu oleh setiap pertani dan lapisan sektor di muka bumi ini tetapi malangnya sektor perikanan terutamanya nelaya mereka akan kurang menyukai kedahirannya kerana ia menyekat mata pencarian mereka. Ini disebabkan setiap titisan air yang jauh, tinggi kebarangkalian akan ditemankan air yang amat ganah sehingga mengilakan permukaan laut yang tenang. Walaubagaimanapun para nelayan harus tahu tanpa titisan air kitaran kehidupan amat payah dan mungkin kekaburan mata akan meningkat sehingga membawa maut. Ini bermakna perternakan awan amat penting untuk semua. Terdapat 3 jenis perternakan awan iaitu:

Jenis-jenis Pembenihan Awan


Pembenihan dinamik awan

 Arus udara menegak terdorong  dan lebih banyak air melalui awan. Hal ini membawa pada lebih banyak hujan. Kaedah ini mempunyai 11 peringkat yang berbeza yang terlibat dan setiap kesalahan di salah satu peringkat  boleh merosakkan seluruh proses.


Pembenihan Awan Higroskopik

 Bahan letupan dan flare digunakan untuk menyebarkan  garam melalui bahagian bawah awan. Air tertarik pada garam dan siaznya membesar lalu turun ke bawah  sebagai hujan. Teknik ini masih memerlukan banyak kajian.


Pembenihan Awan Statik

 Bahan kimia iaitu  silver iodide disebarkan ke dalam awan. Kelembapan yang terdapat  dalam awan terkondensasi  di sekitar kristal. Hal ini membuat awan lebih berkesan dalam penyebaran hujan di tempat – tempat tertentu.

Kelebihan Pembenihan Awan

    • Mengurangkan kekeringan. Hujan boleh memberi air untuk tanaman.

    • Meningkatkan bekalan air bersih sehingga orang-orang di dunia boleh memastikan keperluan mereka selalu sedia.

    • Mengurangkan saiz ‘hailstones’. ‘Hailstones’ amat bahaya bagi orang dan hanya hujan dapat menghindarinya.

    • Mementikan ribut taufan yang utama yang terbentuk dan mengurangkan jumlah kerosakan.

    • Mengurangkan jumlah kabus di lapangan terbang sehingga keselamatan pesawat/ kapal terbang untuk berlepas akan terjamin.

Kekurangan Pembenihan Awan

    • Pembenihan awan bergantung pada cuaca. Kehadiran awan adalah suatu kemestian.

    • Teknik ini juga bergantung pada suhu dan komposisi awan.

    • Pembenihan awan amat sangat komplek cara persediaannya dan mungkin mengambil masa beberapa tahun latihan untuk menghasilkan buah (awan).

    • Tidak ada sistem kawalan di tempat untuk menentukan di mana hujan akan jatuh.

    • Kos yang mahal.

 

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...