Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Israel Serang Rakyat Malaysia


KUALA LUMPUR - Sebuah kapal milik Malaysia yang membawa bantuan untuk penduduk Palestin dipintas dan diserang tentera laut Israel pada 6.54 pagi waktu Jordan (kira-kira 11.54 pagi waktu Malaysia), semalam.

Menurut Yayasan Keamanan Global Perdana (PGPF), kapal itu yang berada di dalam zon keselamatan Palestin terpaksa berlabuh di perairan Mesir kira-kira satu setengah batu nautika dari perairan Gaza akibat serangan itu.

Tentera Israel mengelilingi kapal itu dan melepaskan tembakan amaran namun tiada penumpang yang cedera.

Bagaimanapun, misi itu berjaya melepasi kawalan ketat rejim zionis bagi memasuki perairan Palestin, semalam, menjadikannya misi bantuan pertama yang berjaya memasuki Gaza sejak serangan 31 Mei lalu.

Wartawan Bernama, Mohd Faizal Hassan yang berada di dalam kapal itu berkata, tentera laut Israel beredar apabila melihat kehadiran tentera Mesir yang memberi amaran kepada Zionis supaya tidak menceroboh perairan Palestin.

Kapal MV Finch berlepas dari pelabuhan Piraeus, Greece, Rabu lalu, dengan membawa muatan paip PVC sepanjang 7.5 kilometer untuk membantu memulihkan sistem pembetungan di Gaza.

Seramai 12 aktivis termasuk tujuh rak-yat Malaysia, dua rakyat Ireland, dua rakyat India dan seorang dari Kanada menyertai misi terbaru yang dinamakan Misi Semangat Rachel Corrie.

Inisiatif kemanusiaan itu dibiayai PGPF diasaskan Tun Dr Mahathir Mohamad.- Bernama


Sumber:- Sinar Online

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...