Nuffnang

Jom Join..

PHEW....BLOG INI TELAH DIBUKA SEBANYAK…

Angah: Mamaku Seorang Guru




16.Mei.2011..selamat hari guru aku ucapkan kepada semua insan yg bergelar seorang guru...terima kasih cikgu, segala didikan dan tunjuk ajar drpd kalian amat berguna bgku..ucapan ini juga aku tujukan khas kpd mama, Shakinah bt Mohd Nor..mama merupakan seorang pendidik biar pun di rumah mahupun di sek...aku bangga dgn mama..u are the best mom & teacher for me..i love u forever..

Aku amat mengerti apa yg guru rasakan..mest sama dgn apa yg mama rasakan..begitu berat sekali pengorbanan yg terpaksa mereka tanggung dalam mendidik demi melahirkan generasi yg cemerlang...sewaktu di sek, aku melihat seorg guru yg tdk pernah duduk semasa mengajar di hadapan, begitu asyik sekali melontarkan segala ilmu dan buah fikiran...aku menjadi bangga..mungkin begitu lah yg dilalui oleh mama sewaktu beliau sedang bertugas di sek..

Setiap mlm selepas solat maghrib, mama selalu duduk dlm gelap..ambil minyak ubat dan sapu pada kakinya yg lenguh..sedihnya..katanya mama lenguh hari ni kelas penuh, berjln dri tgkt bwh naik ke atas...smbgnya lg, guru skrg amat berbeza..guru yg baru x seperti guru2 yg lama..klu dulu kami mengajar x pnh duduk, tp guru skrg mengajar smbil duduk..klu dulu ibu bapa percaya pd guru, tp skrg tdk..itulah kata2 yg mama slalu ucapkan..ah..rindunya aku trhdp mama..

td pg aku ada mhantar msj slmt hari guru kpd mama..dan ini mama balas:

"T.kasih nak, doakan mama sihat2 dan dpt bekerja dgn baik" "


Sayu betul,..Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengasih lg Maha Penyayang, Engkau berikan kpd mama kekuatan, ketabahan dan kesabaran dlm mendidik anak-anak dan sepanjang beliau bergelar seorang pendidik dan engkau jauhi lah beliau dri segala keburukan..Amin Ya Rabbal Alamin...

Aku x sanggup melukakan hati guru2 aku sepanjang aku bergelar pelajar, klu ada pun aku jdi resah..hidup umpama roda, kdg2 kita di atas, kdg kita di bwh.. sekiranya aku melakukan perkara tersebut, mungkin ada juga yg melakukan perkara yg sma trhdp mama..aku bkn meminta, tetapi mama juga seorang guru...

pesanan buat diri aku dan smua pembaca ruangan ni, hormatilah guru..kerana ilmu itu kita perolehi drpd beliau..jgn lah sesekali menyakiti perasaan mereka..

Dari Angah

No comments:

Post a Comment

Post Menarik yang lain

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...